ASSET_NEWS_TABS_SIDE is verlopen.
Er zijn geen resultaten.

Jaarlijkse informatie avond


Asset Publisher Read More is verlopen.

Informatie Hofland Apotheek | Voorschoten

Visie

De Hofland Alphega-apotheek is een bedrijf waar mensen aan denken en naar toe gaan als ze informatie willen hebben of producten willen aanschaffen op het gebied van gezondheid en zorg in de breedste zin van het woord. Wij staan open voor alle vragen en verzoeken en wij zullen daar waar nodig doorverwijzen naar andere medewerkers in de gezondheidszorg en andere instanties. Daarom is de apotheek drempelloos in letterlijke en figuurlijke zin.

De medewerkers stralen professionaliteit en collegialiteit uit waardoor klanten zich thuis voelen in de Hofland Alphega-apotheek. Wij streven ernaar om altijd een luisterend oor te hebben voor onze klanten, maar zeker ook voor elkaar. Wij willen inspelen op veranderingen in het leven en de maatschappij, vandaar dat de medewerkers van de apotheek nooit zijn uitgeleerd.

Uiteraard staat naast goed zorgverlenerschap goed ondernemerschap, want een gezonde bedrijfsvoering is essentieel voor de continuiteit van de apotheek en voor de kwaliteit van de geleverde diensten.

Zorg is meer dan medicijnen.

Geneesmiddelen zijn maar een onderdeel van onze zorg voor uw gezondheid. Om uw geneesmiddel goed te kunnen gebruiken is het belangrijk dat u weet wat uw geneesmiddel doet en hoe u het moet gebruiken.

Daarnaast werken we samen met andere zorgverleners. Er is wekelijks een diëtiste in de apotheek om u advies te geven over voeding bij ziekte en gezondheid. Elke donderdag vanaf 3 september tussen 12 en 14 uur kunt u op afspraak bij haar terecht. Maakt u wel even een afspraak ?

Klachten- en wensenformulier

Natuurlijk doen wij ons uiterste best u zo goed mogelijk te helpen. Mocht u niet tevreden over ons zijn dan horen we dat graag. Op die manier kunnen we onszelf verbeteren !
In de apotheek kunt u uw opmerkingen kwijt op een wensenkaartje of u kunt uw klacht mondeling bij een van onze medewerkers kwijt. Ook kunt u via een email een klacht en/of een wens doorgeven aan de apotheek.

Mail hiervoor naar info@hoflandapotheek.nl.
Wij nemen na ontvangst zo spoedig mogelijk contact met u op.

Medicatiebewaking

Als we een recept ontvangen, dan geven we het geneesmiddel niet zomaar mee. Eerst controleren we of u het geneesmiddel zonder problemen kunt gebruiken. Kan het geneesmiddel wel bij uw ndere medicatie gebruikt worden ? Bent u er niet overgevoelig voor ?
Wanneer u een geneesmiddel voor het eerst krijgt zullen we altijd toelichten hoe u het geneesmiddel moet gebruiken. Dit kan soms even duren, maar u bent er wel zeker van dat u het medicijn veilig kunt gebruiken.

Controle van recepten is noodzakelijk, omdat het wel eens voorkomt dat de arts een medicijn voorschrijft, dat niet samengaat met medicijnen die u al gebruikt. Sommige geneesmiddelen versterken of verzwakken bijvoorbeeld elkaars werking. Op zo'n moment nemen we contact op met uw huisarts om te overleggen. We kijken niet alleen naar uw geneesmiddelgebruik, maar houden ook rekening met allergieën, eventuele zwangerschap of kinderwens. Geef dit daarom door aan uw apotheek.

Wij adviseren u ook vrij verkrijgbare geneesmiddelen in de apotheek te laten registreren, als u chronisch geneesmiddelen gebruikt of zwanger bent. Want ook deze middelen kunt u dan niet altijd veilig gebruiken.

Overleg met artsen

Wist u dat de artsen en apothekers nauw samenwerken? Soms is er iets bijzonders met een recept. Een vreemde dosering bijvoorbeeld of een medicijn waarbij extra controle nodig is. Dan overleggen we zonodig met uw arts.

Daarnaast hebben we regelmatig met de Voorschotense huisartsen en apothekers 'farmaco-therapie-overleg'. We zoeken dan antwoorden op vragen als: Welke middelen werken heel goed én zijn redelijk geprijsd? Wat vinden we van dat nieuwe geneesmiddel? Aan dit overleg kunnen wij, met onze farmaceutische kennis, een goede bijdrage leveren.

Computerkoppeling met andere zorgverleners

Het landelijk patiëntendossier laat al enkele jaren op zich wachten. Binnen Voorschoten zijn alle apotheken en alle huisartsenpraktijken echter al jaren aan elkaar gekoppeld. Zo heeft de huisarts altijd zicht op de medicatiegegevens zoals ze in de apotheek zijn vastgelegd. Ook wanneer uw eigen arts niet bereikbaar is kan een andere huisartsenpraktijk inzage in deze gegevens krijgen.

Mocht u bezwaar hebben tegen inzage door andere artsenpraktijken of apotheken, geef dit dan aan bij uw huisarts of apotheek. Wij kunnen de toegang beperken tot uw eigen huisarts en apotheek.

Uw meest recente medicatiegegevens zijn ook opvraagbaar door de Leidse apotheken en de Leidse nachtapotheek. Zo kunnen zij controelren of elders opgehaalde medicatie goed combineert met wat u al gebruikt.

Bestellingen

In de apotheek hebben we veel producten op voorraad. Dus als u met een recept bij ons komt, zullen wij u vaak direct kunnen helpen. Het is echter verstandig om geneesmiddelen of incontinentiematerialen waar u niet buiten kunt niet op het laatste moment aan te vragen. Het kan gebeuren dat we een product voor u moeten bestellen. Vaak kunt u het geneesmiddel dezelfde dag nog ophalen. Bij homeopathische middelen moet u rekening houden met een langere levertijd.

Betalen in de apotheek

U kunt geneesmiddelen natuurlijk contant of via pin betalen. Het meest praktische voor beide partijen is om de verrekening van de kosten van receptgeneesmiddelen zoveel mogelijk rechtstreeks via uw verzekeringsmaatschappij te laten lopen. Dit is voor vrijwel alle maatschappijen mogelijk zorgverzekering.
Voor veel mensen declareren wij rechtstreeks bij hun verzekering. Gaat u naar een andere verzekeraar of krijgt u een nieuw polisnummer? Wanneer uw verzekeringsgegevens wijzigen, is dat voor de apotheek ook belangrijk om te weten. Wij kunnen dan de aan u verstrekte medicijnen op de juiste wijze declareren.

Bijbetalen

De overheid wil graag bezuinigen op kosten van medicijnen. Ze hebben daarvoor een aantal maatregelen ingevoerd. Een van die maatregelen is dat per categorie geneesmiddelen een gemiddelde prijs is vastgesteld. Dat is de maximale prijs die de ziektekostenverzekeraars mogen vergoeden. Voor medicijnen die duurder zijn dan die vastgestelde prijs moet worden bijbetaald. Heel vervelend, maar wij kunnen daar helaas niets aan veranderen. Wel kunnen wij in overleg met uw huisarts in sommige gevallen zoeken naar een goedkoper alternatief dat wel volledig wordt vergoed.

Ook een aantal middelen die ook zonder recept verkrijgbaar zijn worden niet of enkel onder bepaalde voorwaarden vergoed.  

 

Prijslijst voor diensten van Hofland Alphega Apotheek 

Klik hier voor de prijslijst voor 2018. Deze prijslijst geldt indien je in 2018 niet verzekerd bent bij een zorgverzekeraar of indien de apotheek geen contract heeft afgesloten met jouw zorgverzekeraar. Als je vragen hebt over de apotheektarieven die voor jou gelden, informeer dan bij één van onze medewerkers. 

Deze prijslijst geeft u een overzicht van prijzen van diensten in uw Alphega apotheek. Deze prijslijst geldt ook voor niet verzekerde producten en diensten. Voor een overzicht van kosten van geneesmiddelen verwijzen wij u naar www.medicijnkosten.nl.

Indien de apotheek een contract heeft met uw zorgverzekeraar kunnen andere prijzen van toepassing zijn, zowel voor geneesmiddelen als voor diensten. U kunt dit navragen bij één van onze medewerkers. Indien wij met uw zorgverzekeraar een contract hebben, kunnen wij veelal de kosten van ‘uitgifte per medicijn’ en ‘weekuitgifte per medicijn’ rechtstreeks bij uw zorgverzekeraar declareren.

 

Uw privacy

De balie van onze apotheek bestaat als het ware uit afzonderlijke eilandjes. Hiervoor is gekozen in verband met privacyoverwegingen. Hierdoor is het mogelijk met iemand een gesprek te voeren zonder dat een ander mee kan luisteren. Daarnaast heeft iedere Alphega-apotheek een aparte spreekkamer voor het voeren van een rustig gesprek.


In de apotheek registreren we verschillende gegevens van u, zoals naam, telefoonnummer, medicijngebruik en eventuele allergieën. Deze gegevens zijn nodig om te bepalen of u een geneesmiddel veilig kunt gebruiken en om u te kunnen bereiken, bijvoorbeeld als we u iets belangrijks vergeten zijn te vermelden.

Wij gaan uiterst zorgvuldig met uw gegevens om. We zijn gebonden aan ons beroepsgeheim en aan het privacyreglement van onze beroepsorganisatie. U kunt erop rekenen dat uw gegevens alleen in te zien zijn door de apothekers, de assistenten, uw arts en uzelf.

Zelfzorggeneesmiddelen

Ook bij zelfzorggeneesmiddelen is het van belang dat u het juiste middel gebruikt. Net als bij receptgeneesmiddelen spelen factoren, zoals leeftijd, bij kinderen ook het gewicht en de duur van de klacht een rol.

De apotheekmedewerker zal u dan ook altijd eerst een paar vragen stellen om een goed advies te kunnen geven. In goed overleg kiezen we het meest geschikte product. Maar u moet niet vreemd opkijken als we een keertje nee verkopen. Het kan best zijn dat uw klacht niet behandeld kan worden met een zelfzorgproduct. Wij verwijzen u dan naar uw dokter.

Wilt u uw geneesmiddelgebruik nog veiliger maken, dan kunnen wij de zelfzorgmiddelen ook in de apotheekcomputer vastleggen. Op die manier vindt er ook medicatiebewaking plaats. U kunt er dan op vertrouwen dat het middel samengaat met uw andere medicatie.
 
Overgevoelig voor bepaalde stoffen? Meld het ons!
Als u ergens allergisch voor bent, is het verstandig dat bij de apotheek te melden. Wij voeren dat dan in onze computer in, zodat wij u kunnen waarschuwen als uw allergie problemen oplevert in combinatie met de geneesmiddelen die u gaat gebruiken.

Ook als u zwanger bent of borstvoeding geeft, is het nuttig ons dat te melden. Sommige geneesmiddelen mogen dan niet (samen) gebruikt worden. We geven u graag advies.

Uw geneesmiddelen in een andere verpakking

Het kan zijn dat u geneesmiddelen krijgt, die er anders uitzien dan u gewend bent. Dit is wel hetzelfde middel, maar het is goedkoper. Door deze zogenaamde generieke geneesmiddelen uit te geven, helpt onze apotheek met het betaalbaar houden van de gezondheidszorg. In plaats van een relatief duur merkpreparaat krijgt u van ons een goedkoper alternatief. Dit middel moet aan dezelfde eisen voldoen als het oorspronkelijke merkproduct en is dus net zo werkzaam en veilig. Ziet uw geneesmiddel er anders uit dan u gewend bent en heeft u daar vragen over? Stel deze dan gerust aan één van onze medewerkers.

Proeftijd voor geneesmiddelen

Als u een geneesmiddel voor de eerste keer krijgt voorgeschreven, mogen wij u slechts een voorraad voor 15 dagen meegeven. Dit is een bezuinigingsmaatregel van de overheid om te voorkomen dat er onnodig medicijnen in de afvalcontainer terechtkomen. Bijvoorbeeld als het geneesmiddel bij u niet goed werkt of vervelende bijwerkingen geeft.
Als de arts voor een langere periode geneesmiddelen voorschrijft, dan krijgt u voor de resterende hoeveelheid een herhaalrecept van ons mee.

Oude geneesmiddelen

Op de verpakking staat tot welke datum uw medicijnen goed blijven. Breng geneesmiddelen die over de datum zijn en geneesmiddelen die u niet meer gebruikt terug naar de apotheek. Wij ruimen ze dan milieuvriendelijk op. De etiketten graag van de doosjes worden verwijderd i.v.m. uw privacy.